Blog o kolorowej kuchni, o przepisach łatwych i tych trudniejszych, o potrawach tradycyjnych i tych niestandardowych. Inspiracja do zajrzenia do lodówki, do spiżarni, szafki i przyrządzenia czegoś samemu :)

SOKI / KOKTAJLE OCZYSZCZAJĄCE

SOKI / KOKTAJLE OCZYSZCZAJĄCE

SOKI / KOKTAJLE OCZYSZCZAJĄCE – kolorowe soki owocowe i owocowo-warzywne mające na celu oczyścić organizm z toksyn, przyśpieszyć metabolizm i perystaltykę 🙂

Idzie wiosna.. nowe postanowienia, nowa energia na ciepłe, dłuższe, bardziej aktywne dni. I należy się do tego troszkę przygotować..

 

W bardzo prosty sposób możemy oczyścić swój organizm.. A niezawodne są w tym soki – owocowe, warzywne i owocowo-warzywne. Soki uwielbiają chyba wszyscy, świeżo wyciskane i z ulubionych owoców czy warzyw.. pomarańczowe, jabłkowe, marchewkowe, ananasowe..  A co z sokami oczyszczającymi? Czy są smaczne i jak je komponować?

Przede wszystkim – musimy mieć przyjemność z ich picia, ale również pożytek dla organizmu. Powinniśmy tak dobrać składniki, aby i podniebienie i ciało miało coś dla siebie. Nie będziemy przecież dokładać imbiru czy selera naciowego, jeśli ich nie lubimy (przyznaję, mają swój specyficzny, mocny smak i zapach). Na szczęście jest szeroka gama owoców, warzyw i dodatków (ziół, przypraw), które można wkomponować do koktajli, które spełnią funkcję oczyszczającą czy też wzmacniającą lub uodparniającą 🙂

 


Podaję najważniejsze zadanie owocu bądź warzywa, które wykorzystałam w sokach. O każdym owocu i warzywie można napisać wiele – o witaminach, minerałach, innych właściwościach.. Ale nie o to mi tutaj chodzi. Miało być „w pigułce” i alfabetycznie:

ANANAS – usprawnia i przyśpiesza trawienie.

BURAK – działa przeciwzapalnie, antyoksydacyjnie, oczyszcza organizm (potas i błonnik).

CUKINIA – odkwasza organizm, pozytywnie wpływa na proces trawienia, można podawać nawet małym dzieciom.

CYTRYNA – odkwasza organizm, pobudza ruchy perystaltyczne jelit.

GREJPFRUT – przyspiesza przemianę materii, ułatwia spalanie tłuszczów, oczyszcza organizm.

GRUSZKA – przyspiesza wydalanie nadmiaru sodu przez nerki (potas), pobudza trawienie.

IMBIR – działa przeciwzapalnie, oczyszczająco, moczopędnie.

JABŁKO – pomaga usunąć toksyny z układu trawiennego (pektyny).

MARCHEWKA – usprawnia perystaltykę jelit.

MIĘTA – działa rozkurczająco, wspomaga procesy trawienne, zwiększa wydzielanie żółci.

OGÓREK – oczyszcza organizm z toksyn, przyspiesza metabolizm, działa moczopędnie.

PIEPRZ – przyspiesza proces trawienia, ułatwia organizmowi pozbywanie się toksyn.

POMARAŃCZA – wypłukuje z organizmu toksyny, usprawnia przemianę materii (błonnik).

SELER NACIOWY – wspomaga proces spalania tkanki tłuszczowej.

SZPINAK – uczestniczy w spalaniu węglowodanów i tłuszczów, przyśpiesza metabolizm (potas i witaminy z gruby B).

 


 

PROPONUJĘ 4 różne soki funkcjonalne – oczyszczające: czerwony, żółty i dwa zielone, każdy inny… każdy zdrowy, każdy oczyszczający, każdy smaczny 🙂 Do przygotowania w wyciskarce lub prasie do owoców i warzyw.

 

Jeśli chcielibyście wypróbować, zapraszam.
Podane ilości na sok / koktajl o pojemności ok. 300 ml, zależnie ocywiście od wielkości i soczystości owoców i warzyw:

 

1. CZERWONY za sprawą buraczka:

  • JABŁKO – 1 szt

  • MARCHEWKA – 1 szt

  • BURAK – 1 szt, mały

  • GREJFRUT – 1/2 – 1 szt

  • SELER NACIOWY – 1/2 łodygi

  • IMBIR* – 1 cm

Przy takim połączeniu sok jest jest dobrze wyważony, burak nie jest wyczuwalny jeśli nie damy dużego warzywa, a grejpfrut podkreśla jego słodycz. Jeśli nie lubicie smaku selera naciowego – pomińcie albo dajcie na początek 1/4 łodygi.

 

 


2. ŻÓŁTY:

  • POMARAŃCZA – 1 szt

  • ANANAS – 1/3 średniego

  • LISTKI MIĘTY lub ŚWIEŻO MIELONY, CZARNY PIEPRZ

Słodki sok przełamany miętą lub pieprzem. Opcja bez dodatków też jest znakomita – pyszna i również funkcjonalna 🙂

 

 


3. ZIELONY I:

  • GRUSZKA – 1 szt

  • OGÓREK ze skórką – 1 szt

  • CYTRYNA – 1 szt

  • IMBIR* – 1cm

Ciekawy, zielony, słodkawo-kwaskowy, nie jest gęsty, bardzo dobry na ciepłe dni.

 

 


4. ZIELONY II:

  • GRUSZKA – 1 szt

  • CUKINIA – 1 mała

  • SELER NACIOWY – 1/2 – 1 łodyga

  • CYTRYNA – 1 szt

  • IMBIR*

Ten sok jest dość specyficzny w smaku za sprawą cukinii i selera naciowego, ale za to bardzo zdrowy !

 

 

PICIE I PRZYGOTOWYWANIE SOKÓW:

  • soki pijemy regularnie – wszelkie możliwe, świeżo wyciskane, w różnych kombinacjach jeśli chodzi o skład. Zawierają mnóstwo witamin i minerałów.
  • najlepiej z owoców sezonowych, zimą niestety jest to mało wykonalne.. wtedy korzystamy z cytrusów, ale z umiarem. Powinno się spożywać owoce i warzywa ze swojej strefy klimatycznej, czyli u nas jabłka, gruszki, marchewki, mniej owoców tropikalnych. Choć, pewnie nie jestem odosobniona, bardzo je lubię 🙂
  • soki najlepiej pić świeżo po przygotowaniu, nie robimy na zapas ani na następny dzień. Jeśli jednak zostanie nam sok – koniecznie trzymamy w lodówce, szczelnie zamknięty.
  • owoce i warzywa wybieramy najlepszej jakości (zasada „jest gorsze, zrobimy z nich sok” nie jest najlepsza). Soczyste, świeże owoce i warzywa dają najwięcej soku!
  • jabłka dokładnie myjemy i nie obieramy ze skórki, która jest bardzo wartościowa (zawiera dużo błonnika). Również gruszki i inne owoce, których nie musimy obierać, zostawiamy ze skórką
  • do soków, które ciemnieją – np. z jabłek wystarczy dodać kawałek cytryny, aby nie traciły swojego pięknego koloru
  • warto pić soki wielkoowocowe i wielowarzywne, dostarczamy wówczas przekrój najrozmaitszych składników oraz możemy poszukać nowych smaków, dzięki najróżniejszym połączeniom

*IMBIR dodajemy jeśli soku nie będą piły dzieci.

 

Na zdrowie!

A kolejne propozycje na zdrowe i kolorowe soki.. oczywiście niebawem 🙂

 




Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *