Blog o kolorowej kuchni, o przepisach łatwych i tych trudniejszych, o potrawach tradycyjnych i tych niestandardowych. Inspiracja do zajrzenia do lodówki, do spiżarni, szafki i przyrządzenia czegoś samemu :)

WYTRAWNY I ZDROWY BLOK CZEKOLADOWY

WYTRAWNY I ZDROWY BLOK CZEKOLADOWY

WYTRAWNY BLOK CZEKOLADOWO-RYŻOWY-ŻYTNI

Wytrawny, lekki a zarazem wartościowy deser (o tym później), wyjątkowo szybki i bardzo prosty do przygotowania 🙂 Nie mówię o czekaniu aby stężał w lodówce.. do tego trzeba już cierpliwości 😉 Jeśli macie Młodych Gości – użyjcie mlecznej czekolady, lub połowę białej (spód) a połowę mlecznej czekolady (góra) 🙂

SKŁADNIKI:

100 gram czekolady, u mnie gorzka 85%
50 gram masła
łyżka miodu
60 gram ekspandowanego ryżu i żyta

 

WYKONANIE:

1. Do (żaroodpornego) naczynia wkładamy połamaną czekoladę, masło i miód, umieszczamy w kąpieli wodnej – w garnku w parującą wodą tak, aby nasza miska nie dotykała wody, a była nad nią. Mieszamy i czekamy aż składniki się rozpuszczą i uzyskamy jednolitą konsystencję.

2. Zdejmujemy miskę, dosypujemy ryż i żyto, mieszamy.

3. Masę wylewamy do foremki wyłożonej papierem do pieczenia posmarowanym tłuszczem (aby łatwiej było później wyjąć blok). Dociskamy, aby nie było przestrzeni między ziarnami.

4. Wkładamy do lodówki najlepiej na kilkanaście godzin, a przynajmniej na noc.

5. Wyjmujemy tuż przed podaniem, kroimy bardzo ostrym nożem.

Smacznego 🙂

 

Jeśli chcemy przechowywać blok dłużej, nie trzymamy bloku w lodówce, bo zacznie wilgotnieć. Najlepiej przechowywać poza lodówką, w chłodnym miejscu.

 

 

Dlaczego deser jest wartościowy?

Zarówno gorzka czekolada i ekspandowane zboże zawierają mnóstwo mikro i makroelementów 🙂

 

EKSPANDOWANE ZIARNA ZBÓŻ I NIE TYLKO ZBÓŻ..

Ekspanowane ziarna poddawane są działaniu gorącej pary i wysokiego ciśnienia, bez udziału dodatkowych substancji chemicznych – ziarna są czyszczone, segregowane, zwilżane jeśli są za suche bądź osuszane jeśli są zbyt wilgotne i poddawane obróbce cieplnej. Wykorzystuje się do tego całe ziarna zbóż dzięki czemu większość składników odżywczych zostaje zachowana.

Mogą być to ziarna zbóż: prosa, owsu, pszenicy, jęczmienia;

zbóż rzekomych: komosy ryżowej (quinoa), amarantusa, gryki

jak również ziarna: kukurydzy, soi, grochu a nawet owoce.

Ekspandowanie nosi również nazwę puffingu.

 

Dlaczego warto jeść GORZKĄ CZEKOLADĘ i co zawiera?

GORZKA CZEKOLADA to królowa DOBREGO NASTROJU. Zawiera:

– węglowodany (podstawowe źródło energii przede wszystkim dla mózgu)
– magnez  (niezbędny do działania 800 enzymów, wpływa na pracę układu nerwowego i nasz nastrój),
– żelazo  (bierze udział w produkcji czerwonych krwinek oraz wspomaga prawidłową pracę układu nerwowego),
– wapń (dba o mocne kości oraz reguluje układ nerwowy)
– białko  (jest głównym materiałem budulcowy organizmu)
– tłuszcze roślinne  ( obniżają poziom „złego” cholesterolu) – witaminy A, E, B2, B3, B6, B9 (czyli kwas foliowy), B12. Witaminy z grupy B odpowiedzialne są przede wszystkim za prawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego
– liczne polifenole (wykazują silne właściwości antyoksydacyjne czyli spowalniają starzenie się organizmu 🙂

Dzięki swojemu składowi – gorzka czekolada poprawia przepływ krwi do mózgu, poprawia koncentrację, nastrój oraz.. ZWIĘKSZA PRODUKCJĘ DOPAMINY, ENDORFIN i SEROTONINY.. czyli hormonów uważanych za hormony szczęścia! Czekolada zawiera również kofeinę, fenyloetyloamina (związek podobny do amfetaminy, odpowiedzialny za podniecenie i pożądanie), teobrominę i teofilinę. Naukowcy dowiedli, że substancje zawarte w czekoladzie przypominają związki chemiczne obecne w liściach marihuany, przez co poprawiają nam nastrój.. choć potrafią też uzależnić 😉

Przepis na DWUKOLOROWY BLOK CZEKOLADOWY z ekspanowanym ryżem, żytem, gryką i amaratusem:

Inne przepisy na słodkości z ekspandowanych ziaren znajdziecie tutaj.

 

 




Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *